Pas op voor nepshops op social media

terug naar nieuws

26 november 2018

Producten die bij ontvangst er heel anders uitzien dan in de advertentie op social media. Of bestellingen die helemaal niet worden geleverd. Het komt vaak voor bij bestellingen via social media. De oplichters zijn meestal niet bereikbaar. Evert Jan Hummelen, waarnemend directeur Consumenten van de ACM: “Als je iets koopt via social media moet je extra goed opletten. Het medium is vluchtig. Dit maakt het aanbod en de aanbieder ook vluchtig. Mocht je verhaal willen halen, dan weet je soms niet bij wie.”

Hoe maak je de kans op oplichting kleiner? Dit zijn de tips van de ACM.

  • Check reviews om de betrouwbaarheid van de aanbieder te controleren
  • Kies een betaalmethode met geld-terug garantie (verzekerd betalen) of betaal achteraf
  • Check of de shop is ingeschreven bij de KVK. Geen KVK-nummer? Dan gaat het waarschijnlijk om een nepshop
  • Controleer contactgegevens van de shop en bewaar deze mocht er iets mis zijn met je bestelling

Kijk voor meer tips en voorbeelden op Consuwijzer.