Pas op voor nepshops op social media

terug naar nieuws

6 november 2018

Het is opletten geblazen als er op social media een mooie aanbieding voorbij komt. De verleiding is groot omdat het vaak een op jou gerichte advertentie is. Wacht even met bestellen, want het kan zijn dat het een nepshop is. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) laat weten dat consumenten vorig jaar voor bijna 5 miljoen zijn opgelicht door nepshops op social media. Daarom start de ACM een campagne om consumenten te waarschuwen.

Producten die bij ontvangst er heel anders uitzien dan in de advertentie op social media. Of bestellingen die helemaal niet worden geleverd. Het komt vaak voor bij bestellingen via social media. De oplichters zijn meestal niet bereikbaar. Evert Jan Hummelen, waarnemend directeur Consumenten van de ACM: “Als je iets koopt via social media moet je extra goed opletten. Het medium is vluchtig. Dit maakt het aanbod en de aanbieder ook vluchtig. Mocht je verhaal willen halen, dan weet je soms niet bij wie.”

Hoe maak je de kans op oplichting kleiner? Dit zijn de tips van de ACM.

  • Check reviews om de betrouwbaarheid van de aanbieder te controleren
  • Kies een betaalmethode met geld-terug garantie (verzekerd betalen) of betaal achteraf
  • Check of de shop is ingeschreven bij de KVK. Geen KVK-nummer? Dan gaat het waarschijnlijk om een nepshop
  • Controleer contactgegevens van de shop en bewaar deze mocht er iets mis zijn met je bestelling

Kijk voor meer tips en voorbeelden op Consuwijzer.